- Menu podmiotowe
- Zamówienia publiczne
- Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty 130 000 złotych netto w Środowiskowym Domu Samopomocy „Promyczek”
Regulamin udzielania zamówień publicznych o wartości nieprzekraczającej kwoty 130 000 złotych netto w Środowiskowym Domu Samopomocy „Promyczek”
Załącznik do zarządzenia nr ….. Dyrektora Środowiskowego Domu Samopomocy „Promyczek” w Kędzierzynie – Koźlu z dnia …..
REGULAMIN UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
O WARTOŚCI NIEPRZEKRACZAJĄCEJ KWOTY 130 000 ZŁOTYCH NETTO
W ŚRODOWISKOWYM DOMU SAMOPOMOCY „PROMYCZEK”
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:
- zamawiającym – należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy „Promyczek”;
- pracowniku merytorycznym – należy przez to rozumieć specjalistę ds. kadrowo-księgowych lub innego wyznaczonego przez Dyrektora pracownika;
- cenie – należy przez to rozumieć cenę w rozumieniu art. 3 ust.1 pkt. 1 i ust. 2 ustawy
z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu ocenach towarów i usług, nawet jeżeli jest płacona na rzecz osoby niebędącej przedsiębiorcą; - dostawach – należy przez to rozumieć nabywanie rzeczy, praw oraz innych dóbr;
- usługach – należy przez to rozumieć wszelkie świadczenia, których przedmiotem nie są roboty budowlane lub dostawy;
- robotach budowlanych – należy przez to rozumieć roboty w rozumieniu ustawy Prawo zamówień publicznych;
- najkorzystniejszej ofercie – należy przez to rozumieć ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny i innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia albo ofertę z najniższą ceną;
- regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy dokument;
- wykonawcy – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która ubiega się o udzielenie zamówienia, złożyła ofertę lub zawarła umowę w sprawie zamówienia;
- zamówieniach – należy przez to rozumieć umowy odpłatne zawierane między zamawiającym a wykonawcą, których przedmiotem są usługi, dostawy lub roboty budowlane;
- ustawie Pzp – należy przez to rozumieć ustawę z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych;
- planie zamówień – należy przez to rozumieć plan zamówień publicznych (bagatelnych) zamawiającego na dany rok budżetowy, których wartość jest większa niż 50 000,00 zł netto, ale mniejsza niż 130 000,00 zł netto,
- planie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego – należy przez to rozumieć plan postępowań o udzielenie zamówień publicznych, realizowanych zgodnie z ustawą Pzp, których przeprowadzenie przewidywane jest w danym roku budżetowym (obowiązek sporządzenia i opublikowania planu wynika z art. 23 ustawy Pzp) – natomiast u Zamawiającego w związku z treścią art. 2 ust. 1 ustawy Pzp nie występuje obowiązek sporządzania postępowań, których wartość szacunkowa nie przekracza kwoty 130 000,00 zł;
- zamówieniach bagatelnych – należy przez to rozumieć zamówienia klasyczne, których wartość bez podatku od towarów i usług dotycząca jednorazowego zakupu jest mniejsza niż 130 000 zł, nie mniejsza jednak niż 50 000 zł;
- zakup jednorazowy – to zakup realizowany jeden raz w roku budżetowym u konkretnego zamawiającego;
- ŚDS „Promyczek” – należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy „Promyczek” w Kędzierzynie – Koźlu.
§ 2
- Niniejszy regulamin określa wewnętrzną organizację
- przygotowania i przeprowadzenia postępowania w sprawach o udzielenie zamówienia publicznego na dostawy, usługi i roboty budowlane,
- zasad udzielania zamówienia publicznego o wartości nieprzekraczającej 130 000 złotych netto.
- Regulamin reguluje realizację zamówień wyłączonych z obowiązku stosowania ustawy z dnia 11.09.2019 r. Prawo zamówień publicznych zwanych w dalszej treści zamówieniami, określając zakres, kryteria, zasady oraz organizację udzielania zamówień, konkursów, których wartość szacunkowa w skali roku jest mniejsza niż 130 000,00 zł bez podatku od towarów
i usług, czyli netto. - Wydatkując środki publiczne należy kierować się zasadą celowości, oszczędności
i zasadą uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów z zachowaniem zasady uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców, a także w sposób umożliwiający terminową realizację zadania zgodnie z zasadami określonymi w art. 44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych. - Udzielanie zamówień publicznych jest dopuszczalne jedynie w granicach wydatków, które zostały ujęte w planie wydatków.
- Czynności związane z udzieleniem zamówienia wykonują wyłącznie osoby zapewniające bezstronność i obiektywizm.
- Regulamin nie ma zastosowania, jeżeli zamówienie udzielane jest przy zastosowaniu procedur opisanych w ustawie Pzp.
§ 3
Planowanie, przygotowanie i przeprowadzenie postępowania
- Specjalista ds. kadrowo – księgowych przygotowuje roczny plan zamówień publicznych (bagatelnych) o wartości większej niż 50 000,00 zł netto, nieprzekraczającej 130 000,00 zł netto – każdego roku oraz roczny plan postępowań o udzielenie zamówienia – w razie takiej konieczności.
- Plany, o których mowa w ust. 1 przedkładane są do akceptacji Dyrektora, najpóźniej do 5 stycznia każdego roku budżetowego, a jeżeli dzień ten przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, termin upływa dnia następnego po dniu lub dniach wolnych od pracy.
- Plan zamówień publicznych nie podlega publikacji.
- Zaakceptowany plan postępowań o udzielenie zamówienia podlega publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej Zamawiającego, na zasadach i w terminie określonym zgodnie z art. 23 ustawy Pzp.
- Plany, o których mowa w ust. 1 są wiążące dla Zamawiającego. Udzielenie zamówień nieprzewidzianych na etapie planowania wymaga aktualizacji planu zamówień lub planu postępowań o udzielenie zamówienia. Aktualizacja planu wymaga uzasadnienia, którego treść powinna potwierdzać nieprzewidywalność zamówienia. Aktualizację planów zamówień oraz planów postępowań zatwierdza dyrektor.
- W przypadku aktualizacji planu postępowań o udzielenie zamówienia Specjalista ds. kadrowo – księgowych zobowiązany jest do zamieszczenia o tym informacji w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz na stronie internetowej Zamawiającego.
- Postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza Specjalista ds. kadrowo – księgowych ŚDS „Promyczek”.
- Pracownik przeprowadzający zamówienie ponosi pełną odpowiedzialność w tym zakresie.
- Pracownik odpowiedzialny za realizację zamówienia bezstronnie, obiektywnie, starannie, zgodnie
z obowiązującymi przepisami prawa rozeznaje, przygotowuje i przeprowadza postępowanie
o udzielenie zamówienia publicznego zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców. - Przystępując do udzielenia zamówienia, należy ustalić jego wartość szacunkową z należytą starannością.
- Ustalenia wartości szacunkowej zamówienia dokonuje Specjalista ds. kadrowo – księgowych ŚDS „Promyczek” lub inny pracownik merytoryczny wyznaczony przez Dyrektora. Szacowanie wartości zamówienia należy udokumentować załączając do dokumentacji zamówienia dowody szacowania, którymi mogą być w szczególności:
- oferty cenowe podmiotów działających na rynku;
- wydruki ze stron internetowych zawierających ceny usług i towarów;
- kopie ofert lub umów z innych postępowań (obejmujące analogiczny przedmiot zamówienia) z okresu poprzedzającego moment szacowania wartość zamówienia;
- notatkę służbową z przeprowadzonych rozmów telefonicznych z potencjalnymi wykonawcami / dostawcami;
- szacunkową wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie zestawienia rodzaju, zakresu i ilości robót budowlanych wraz z ich cenami rynkowymi, np.
w formie kosztorysu inwestorskiego.
§ 4
Procedura udzielenia zamówienia o wartości mniejszej od kwoty 25 000,00 zł netto
- Dla zamówień o wartości mniejszej od kwoty 25 000,00 zł netto pracownik odpowiedzialny za realizację zamówienia działa bezstronnie, obiektywnie, starannie, w sposób celowy i oszczędny, zgodnie z obowiązującymi przepisami kierując się zasadą należytej staranności i uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów stosując procedurę „z wolnej ręki”.
- W przypadku zamówień na roboty budowlane udzielenie zamówienia odbywa się poprzez zawarcie pisemnej umowy, bez względu na wartość zamówienia.
- W przypadku zamówień na usługi i dostawy o wartości netto nieprzekraczającej 25 000,00 zł zawarcie umowy w formie pisemnej z wykonawcą nie jest wymagane. W takim przypadku wystarczające jest potwierdzenie poniesienia wydatku w oparciu o fakturę / rachunek lub inny dokument księgowy o równoważnej wartości dowodowej.
§ 5
Procedura udzielenia zamówienia o wartości od 25 000,01 zł netto do 50 000,00 zł netto
- Dla zamówień o wartości mniejszej od kwoty 50 000,00 zł netto większej niż 25 000,00 zł netto pracownik odpowiedzialny za realizację zamówienia działa bezstronnie, obiektywnie, starannie,
w sposób celowy i oszczędny, zgodnie z obowiązującymi przepisami kierując się zasadą należytej staranności i uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów stosując procedurę udzielenia zamówienia w wyniku „rozeznania rynku”. - Procedurę udzielenia zamówienia w wyniku „rozeznania rynku” rozpoczyna rozeznanie rynku: telefonicznie, pocztą elektroniczną (e-mail), pisemnie, poprzez portale www, zapraszając do składania ofert wykonawców świadczących dostawy, usługi lub roboty budowlane będące przedmiotem zamówienia lub drukując oferty z portalu www, strony internetowej bądź poprzez porównanie cen bezpośrednio w punktach sprzedaży. Dopuszczalne są wszystkie formy jednocześnie.
- Z przeprowadzonego rozeznania rynku sporządza się notatkę zgodnie z Załącznikiem nr 1 do Regulaminu.
- Zamówienia udziela się wykonawcy, który przedstawił ofertę najkorzystniejszą z punktu widzenia założonych kryteriów oceny.
- Dyrektor zatwierdza celowość zamówienia / zlecenia zakupu podpisując formularz stanowiący Załącznik nr 2 do Regulaminu.
- Zamówienia udziela się:
- na dostawy i usługi w formie pisemnego zlecenia za pomocą formularza zamówienia stanowiącego Załącznik nr 2 lub umowy,
- na roboty budowlane w formie pisemnej umowy.
§ 6
Procedura udzielenia zamówienia o wartości od 50 000,01 zł netto do 130 000,00 zł netto
- Rozpoczęcie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego następuje na podstawie zatwierdzonego przez Dyrektora wniosku o wszczęcie postępowania, którego wzór stanowi Załącznik nr 3 do Regulaminu. Wniosek winien być sporządzony przez pracownika odpowiedzialnego za przeprowadzenie postępowania, zaakceptowany przez Dyrektora ŚDS. Wniosek musi być zaakceptowany przez głównego księgowego jednostki.
- Wniosek winien zawierać w szczególności:
- krótki opis przedmiotu zamówienia,
- ustaloną przez pracownika odpowiedzialnego wartość szacunkową przedmiotu zamówienia,
- przewidywany termin realizacji zamówienia.
- Jeżeli wniosek dotyczy zamówienia publicznego, którego realizacja nastąpi etapami, powinien on obejmować koszty niezbędne do wykonania całego zadania.
- W celu udzielenia zamówienia publicznego należy przeprowadzić procedurę wyboru wykonawcy, w szczególności w zakresie ceny, gwarancji jakości usług, przesyłając zapytanie ofertowe do co najmniej dwóch potencjalnych wykonawców.
- Zapytanie ofertowe powinno zawierać w szczególności:
- opis przedmiotu zamówienia,
- opis kryteriów wyboru wykonawcy,
- warunki realizacji zamówienia,
- termin i sposób przekazania oferty przez wykonawcę.
- Zapytanie ofertowe, o którym mowa w ust. 5 sporządza się wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 5 do niniejszego regulaminu.
- Potwierdzeniem uzyskania informacji jest w szczególności: pismo lub e-mail od wykonawcy. Dokumenty te powinny wskazywać nazwę i adres wykonawcy, przedmiot zamówienia, warunki wykonywania zamówienia, a w szczególności cenę, a także nazwisko osoby udzielającej informacji.
- Kryteriami wyboru wykonawcy są cena albo cena i inne kryteria, gwarantujące uzyskanie najkorzystniejszej ekonomicznie i jakościowo oferty, w szczególności: jakość, funkcjonalność, parametry techniczne, aspekty środowiskowe, aspekty społeczne, aspekty innowacyjne, koszty eksploatacji, serwis, termin wykonania zamówienia, doświadczenie wykonawcy, poziom wiedzy specjalistycznej wykonawcy.
- Spośród wykonawców, od których uzyskano informacje, pracownik odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania wybiera wykonawcę, któremu zostanie udzielone zamówienie publiczne po akceptacji Dyrektora.
- Z postępowania należy sporządzić protokół wg wzoru stanowiącego Załącznik nr 4 do Regulaminu, dokumentując przeprowadzone czynności wrazz uzasadnieniem wyboru wykonawcy.
- Z wybranym wykonawcą zawiera się umowę w formie pisemnej. Projekt umowy sporządza pracownik merytorycznie odpowiedzialny za przeprowadzenie postępowania.
- Projekt umowy powinien w szczególności zawierać:
- datę i miejsce zawarcia, precyzyjne oznaczenie stron oraz przedmiotu umowy,
- cenę, warunki gwarancji, postanowienie o karach umownych lub innym sposobie zabezpieczenia interesów zamawiającego,
- sposób i termin zapłaty ceny.
- Po zakończeniu postępowania na realizację danego zamówienia dokonuje się wpisu zamówienia do rejestru zamówień prowadzonego przez ŚDS „Promyczek”. Wzór rejestru stanowi Załącznik nr 6 do niniejszego Regulaminu.
§ 7
- W toku postępowania o udzielenia zamówienia Dyrektor może wezwać wykonawcę do złożenia wyjaśnień, uzupełnienia oferty w wyznaczonym terminie.
- Jeżeli nie można wybrać najkorzystniejszej oferty ze względu na to, że zostały złożone oferty
o takiej samej cenie lub koszcie zamawiający wzywa wykonawców, którzy złożyli te oferty, do złożenia w wyznaczonym terminie ofert dodatkowych. Wykonawcy składając oferty dodatkowe nie mogą zaoferować cen lub kosztów wyższych niż zaoferowane w złożonych ofertach. - Dyrektor unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia bez dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, jeżeli:
- nie złożono żadnej oferty lub złożone oferty są niezgodne z treścią zapytania,
- cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający przeznaczył na realizację zamówienia,
- wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć.
- Przepisy ust. 1 – 4 stosuje się odpowiednio do postepowań przewidzianych w § 4 -5 niniejszego regulaminu.
§ 8
- Procedur udzielania zamówień określonych w § 4 – 6 niniejszego regulaminu nie stosuje się
w uzasadnionym przypadku za pisemną zgodą Dyrektora, w szczególności w przypadku zamówień:
- związanych z koniecznością usunięcia awarii, związanych z ograniczeniem skutków zdarzenia losowego, którego nie można było przewidzieć, w szczególności zagrażających bezpośrednio życiu lub zdrowiu
- związanych z ochroną praw wyłącznych, wynikających z odrębnych przepisów,
- w zakresie działalności twórczej, artystycznej, kulturalnej,
- wyjątkową sytuację, której nie dało się przewidzieć, wymagającą natychmiastowego wykonania zamówienia,
- prac zleconych osobom fizycznym w ramach zawieranych umów zleceń i umów o dzieło,
- dotyczących usług opartych na szczególnym zaufaniu wynikającym z charakteru powierzonych spraw, jak również z konieczności zapewnienia ciągłości i terminowości realizacji zadań, np. obsługa prawna, usługi notarialne, audyty, usługi pocztowe, usługi telekomunikacyjne, usługi szkoleniowe lub edukacyjne, dostawy wody, gazu, ciepła, energii elektrycznej i odprowadzanie ścieków.
- Zgodę na udzielenie zamówienia w przypadku, o którym mowa w ust. 1 wyraża Dyrektor na pisemny wniosek pracownika merytorycznie odpowiedzialnego za przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Wniosek ten winien zawierać stosowne uzasadnienie. Zamówienia udziela się wykonawcy świadczącemu przedmiotową dostawę lub usługę w trybie „z wolnej ręki”.
- Procedur udzielania zamówień określonych w § 4 – 6 niniejszego regulaminu nie stosuje się także w przypadku zamówień dotyczących środków czystości, drobnych artykułów przemysłowych, materiałów biurowych, materiałów do terapii zajęciowej, artykułów do treningu kulinarnego itp. Zakupu dokonuje się w trybie „z wolnej ręki”. Dyrektor zatwierdza celowość zamówienia / zlecenia zakupu podpisując formularz stanowiący załącznik nr 2 do regulaminu.
§ 9
- Nadzór nad przestrzeganiem Regulaminu powierza się Dyrektorowi ŚDS „Promyczek”.
- W sprawach nieuregulowanych Regulaminem zastosowanie mają przepisy ustawy Pzp, akty wykonawcze do ustawy Pzp, Kodeks cywilny, ustawa o finansach publicznych oraz inne przepisy obowiązującego prawa.
Anna Brągiel
Dyrektor ŚDS „Promyczek”